We leven in een wereld waarin er ontzettend veel geld omgaat in de digitale marketing. Online reclame, websites en complete mailinglijsten om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het lijkt erop dat een congres organiseren niet meer interessant is wanneer iedereen online marketing gebruikt. Of is dat juist dé reden om wel na te denken over het organiseren van een congres? Zijn er nog voordelen aan het spreken op een congreslocatie en hoe kun jij dit gebruiken voor je eigen business?
Waarom een congres organiseren juist de oplossing is
Online marketing en de digitale wereld zijn een onpersoonlijk en ontzettend anoniem domein. Letterlijk elke eigenaar van een website of online bedrijf kan ergens een foto vandaan halen en er een naam onder plakken. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar de échte ervaringen, de betrouwbare mensen die zij in de ogen kunnen kijken. Via het internet werkt dat niet. We zijn ons ervan bewust dat er tal van programma’s zijn om mensen om de tuin te leiden (zoals Photoshop).
Dat is waar een congres onverslaanbaar is. Wanneer mensen jou als spreker zien staan, vragen kunnen stellen en bij wijze van spreken ‘aan kunnen raken’. Dán kun je echt contact leggen. Het gevolg: je creëert een band met je klanten en daardoor ontstaat een loyalere band dan je ooit kunt krijgen via digitale marketing. Deze mensen hebben namelijk het idee dat je tijd voor hen vrijgemaakt hebt, zeker wanneer je een goed verhaal te vertellen hebt.
Haal het meeste uit je congres
De voordelen van het persoonlijk contact en de echtheid van de spreker zijn handig, maar dan moet je wel het meeste uit het congres halen. Dat lijkt lastig, maar valt best mee wanneer je een goede planning maakt voordat je begint. Denk goed na over de congreslocatie: de perfecte congreslocatie maakt namelijk het verschil. Bedenk ook goed waarom mensen naar je congres moeten komen. Wat maakt jouw congres uniek, wat ga je vertellen dat de levens van de mensen kan veranderen en waarom mag niemand dit missen? Wanneer je dit duidelijk hebt voor jezelf, wordt het veel makkelijker om dit ook duidelijk naar de mensen te communiceren.
Een paar kleine tips
Wil je echt kunnen knallen tijdens je eigen congres? Zorg er dan in ieder geval voor dat je alle apparatuur getest hebt en weet wat je wilt vertellen en aan wie je het vertelt (wie is de doelgroep?). Daarnaast is het minstens zo belangrijk dat alle aanwezigen zich op hun gemak voelen en écht welkom geheten worden. Dat kun je persoonlijk doen door je voor te stellen aan de bezoekers, maar koffie en een broodje zijn dé manier om de aandacht en loyaliteit van de mensen te krijgen. Wil je dat jouw doelgroep je helemaal niet vergeet? Geef ze een leuk relatiegeschenk mee naar huis. Kortom, een congres organiseren vereist wat aandacht, maar is zeker nog steeds de moeite waard. Haal er uit wat er in zit!