Supermarkten zijn plekken waar de meeste mensen zeer vaak komen. Ze kopen hier dan ook hun belangrijkste levensbehoeften. Als klant ben je nooit zo bewust bezig met het interieur van de supermarkt, je komt gewoon je boodschapjes doen en loopt zonder na te denken weer de winkel uit. De winkel zelf is in de meeste gevallen echter zeer intensief bezig met het interieur. Natuurlijk zijn de vakkenvullers altijd hard aan het werk om de schappen gevuld te houden maar daarnaast wordt er ook heel nauwkeurig nagedacht over de inrichting van de winkel. Soms kiezen winkels ervoor om een winkelinrichting specialist in te schakelen om hierbij te helpen. Hier bespreken we 4 nieuwe trends in het supermarkt interieur.
Het gebruik van kalmerende muziek
Als je oplet op de muziek in supermarkten zal het je opvallen dat er vooral zeer rustige muziek wordt gedraaid. Dit is geen kwestie van smaak maar een zeer bewuste keuze. Doordat de muziek kalmerend is gaan de klanten zich ook rustiger gedragen. Hierdoor gaan ze in een rustiger tempo door de winkel heen waardoor de kans groter is dat ze meer aankopen doen.
Het gebruik van kleuren en verlichting
Een andere belangrijke trend die is te zien in het supermarkt interieur is een toename in het gericht gebruiken van kleur en licht. Kleur en licht kunnen namelijk zonder dat de klant het door heeft bepaalde emotie oproepen. Zo geeft een zachte verlichting veel meer rust en kalmte dan bijvoorbeeld hard TL-licht. Een winkelinrichting specialist kan helpen bij het kiezen van de juiste kleuren voor in de supermarkt.
Effectieve winkelroutes
Ook is te zien hoe supermarkten steeds meer aandacht besteden aan de winkelroute van de klanten in hun winkel. Een effectieve winkelroute kan er namelijk voor zorgen dat er meer producten worden verkocht. Supermarkten proberen daarom een winkelroute te creƫren die optimaal is voor een hoge verkoop. Ook hiervoor kan de hulp van een winkelinrichting specialist worden ingeschakeld.
Een flexibele winkelinrichting.
Ook is te zien hoe supermarkten veel vaker kiezen voor een flexibele winkelinrichting. Dit is een winkelinrichting die constant kan veranderen waardoor je klanten steeds op een nieuwe manier de winkel kunnen ontdekken.