Duitsland staat bekend om het land dat snelle en mooie auto’s op de markt brengt. Maar misschien veel belangrijker dan dat, Duitse auto’s zijn nog eens goedkoper dan auto’s in Nederland. Je betaalt voor een jonge auto soms wel 30-35% minder in Duitsland dan precies diezelfde auto in Nederland. Maar waarom kopen we dan niet allemaal een auto in Duitsland? Heel gemakkelijk is het niet en daarbij moet je ook importkosten betalen. Je moet dus altijd goed bekijken of de baten op wegen tegen de lasten. In dit artikel helpen we je wat op weg om meer te weten te komen over een auto importeren uit Duitsland.
Waarom zijn auto’s in Duitsland goedkoper?
In Duitsland zijn de meeste dingen over het algemeen goedkoper, kijk maar in de supermarkten of naar de woningprijzen. Maar dat is niet de enige reden dat een auto daar goedkoper is. Duitsland heeft een veel grotere automarkt dan wij in Nederland kennen. Dat betekent dus ook veel meer concurrentie, voornamelijk onder de Duitse merken zoals Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW. En als het aanbod groot is, zal dat ook zijn (positieve) uitwerking hebben op de prijzen.
Waar moet je rekening houden bij een importauto?
De vraagprijs voor een auto in Duitsland mag dan een stuk lager liggen, je bent er dan nog niet. Ten eerste moet je rekening houden met het feit dat je BPM moet betalen, een belasting voor personenauto’s. Daarnaast moet er een klein bedrag aan het RDW betaald worden voor de keuring en het kentekenbewijs. Ten slotte moet je nadenken hoe je de auto wilt vervoeren van Duitsland naar Nederland. Haal je hem zelf op of laat je hem transporteren?
Wanneer een auto importeren uit Duitsland?
Niet in elke situatie is het aantrekkelijk om een auto te importeren uit Duitsland. Koop je een tweedehands dat al redelijk wat jaren er op heeft zitten, dan ben je vanwege de BPM vaak niet goedkoper uit. Het kan wel erg aantrekkelijk zijn als je een jonge occasion koopt, in Duitsland ook wel ‘Jahreswagen’ genoemd. Deze auto’s zijn niet lang gebruikt en hebben vaak slechts enkele duizenden kilometers op de teller staan. Wanneer je zo’n auto uit het hogere segment vergelijkt met de nieuwprijs van die auto in Nederland, dan kun je soms wel 50% besparen. En anders dan in Nederland zijn Duitse auto’s vaak uitgerust met allerlei opties en extra’s, zoals stoelverwarming en achteruitrijcamera’s. Een splinter nieuwe auto in Duitsland kopen is in de meeste gevallen niet interessant, je bent namelijk het volledige bruto-BPM verschuldigd en deze geldt ook voor een nieuwe auto in Nederland. Daar de overige kosten bij opgeteld blijft er weinig over van een eventuele besparing.
Een tweedehandsauto kopen in Duitsland is dus met name interessant als je op zoek bent naar een jonge occasion met weinig kilometers op de teller uit het hogere segment. De baten wegen dan zeker op tegen de lasten en wie weet rij jij binnenkort in een luxe auto tegen een relatief lage prijs.